مرجع تخصصی پروژه های عمران

بایگانی

مراحل انجام پروژه راهسازی

پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۰۸ ب.ظ

1-1. نقشه در پروژه راه

اصولا سه نوع نقشه در راهسازی وجود دارد که مجموعا راه که یک شی سه بعدی است را به صورت سه تصویر دو بعدی به ترتیب  دید از بالای  مسیر راه یا پلان ، دید از بغل و عمود بر امتداد مسیر راه یا پروفیل طولی و دید از درون راه و چشم راننده یا پروفیل عرضی نشان می دهد.

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مراجعه نمایید.

2-1. پلان

پلان مسیر عبارتست از تصویر امتداد مسیر بر روی سطح موازی افق،یا به عبارتی پلان عبارتست از تصویر راه از دید ناظری که از ارتفاعی بالاتر از سطح راه به آن نگاه می کند. بر روی پلان کیلومتراژ مسیر،قوسهای افقی، سمت حرکت مسیر، عرض مسیر و  نحوه تعریض، لچکی و جزایر میانی ، محل پل ها و آبروها و زاویه آنها نسبت به مسیر و اگر پلان مسیر بر روی نقشه توپوگرافی مسیر باشد موقعیت مسیر نسبت به خطوط تراز و کوه ها و دره ها نشان داده می شود.در پلان مسیر اگر فرض کنیم ماشینی در سطح راه باشد ما تنها سقف ماشین را خواهیم دید.

3-1. پروفیل یا نیمرخ طولی مسیر

پروفیل طولی مسیر عبارت است از نمایش تصویر گسترده مسیر بر روی صفحه قائم، یا به عبارتی پروفیل طولی مسیر عبارتست از تصویر راه از دید ناظری که در حاشیه راه و عمود بر امتداد راه به آن نگاه می کند. بر روی پروفیل طولی کیلومتراژ مسیر، قوس های قائم، تغییر ارتفاع راه نسبت به زمین طبیعی در محور، پل ها و لوله هایی که به صورت عمودی از جسم راه عبور می کنند، نشان داده می شود. در پروفیل  طولی مسیر اگر فرض کنیم ماشینی در سطح راه باشد ما تنها قادر هستیم در سمت کمک راننده و یکی از چرخ های جلو و یکی از چرخ های عقب خوردو را ببینیم.


پروژه خود را اماده تحویل به استاد از ما بخواهید 

یک تماس کافیست

09382539141


4-1. مقطع عرضی یا پروفیل عرضی

نیمرخ عرضی عبار ت است از نمایش مقطع راه در صفحات عمود بر محور هندسی مسیر، یابه عبارتی پروفیل عرضی راه عبارتست از تصویر راه از دید ناظری که درون راه و در امتداد راه به آن نگاه می کند. بر روی مقاطع عرضی ، عرض سواره رو راه و شانه آن ، شیب سواره رو راه و شانه آن، قنو یا جوب های دو سمت راه، شیب خاکریزی و خاکبرداری،ضخامت لایه های روسازی، دور یا شیب عرضی در قوس های افقی، موقعیت زمین طبیعی در عرض راه نشان داده می شود. در پروفیل عرضی اگر فرض کنیم ماشینی در سطح راه باشد ما چراغ های جلو یا عقب آن خودرو را می توانیم ببینیم.



نظرات (۱)

  • real psychic readings
  • این واقعا یک قطعه اطلاعات عالی و مفید است.
    خوشحالم که شما این اطلاعات مفید را با ما به اشتراک گذاشتهاید.
    لطفا ما را به روز نگه دارید مثل این. با تشکر برای به اشتراک گذاری
    پاسخ:
    هدف گروه ما افزایش سطح اطلاعات و اموزش کاربردی دروس مهندسی عمران است
    وظیفه خودمون رو انجام دادیم.
    ما اماده هرگونه مشاوره در امور درسی و کاری شما هستیم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">